BMW S1000RR Forum banner

2021 S1000RR Koelvloeistof lekt uit het weep hole, wat gebeurt er echt vanbinnen?

3 reading
23K views 55 replies 13 participants last post by  bennymx  
#1 · (Edited)
Ga naar deze opmerking voor de doe-het-zelf-reparatie

Ik ben lid geworden van de huilende weep hole-menigte met mijn 2021 S1000RR @ 6000 mijl.

Ik zal proberen kort te zijn, maar hier is mijn tijdlijn en dan een paar vragen:

  • Bij 2000 mijl heb ik mijn uitlaat geüpgraded en merkte ik dat mijn koelvloeistof bijna op de lage lijn stond terwijl de panelen eraf waren. Ik heb nooit een lek gezien en alles eronder was op dat moment droog, dus ik schreef het eerlijk gezegd toe aan de dealer die me een minimale hoeveelheid koelvloeistof gaf toen ik hem nieuw kocht. Ik vulde het bij, alles leek in orde.

  • Bij 6000 mijl merkte ik de eerste druppel koelvloeistof op mijn garagevloer na een rit. Ik merkte dat het uit het weep hole kwam, maar had het probleem nog niet onderzocht, dus ging ik er gewoon van uit dat het een normale ontluchting was. Ik dacht misschien dat het er niet van hield toen ik het bijvulde bij 2000 en dat het het eruit boerde of zoiets. De reservoir geeft op dit moment precies het midden aan tussen max en min. Dus nogmaals, ik dacht er niet echt veel over na.

  • Toen merkte ik na een rit dit weekend nog een paar druppels op de vloer en een kleine maar veel duidelijkere druppel uit het weep hole. Ik maak het schoon en het druppelt niet als het staat. Alleen na een rit.

Na veel over het probleem te hebben gelezen, ben ik van plan om mijn dichtstbijzijnde dealer (4 uur rijden) te bellen en de planning van de motorfiets te bespreken. Ik zou het niet erg vinden om het zelf aan te pakken, omdat de kosten voor mij minder een probleem zijn dan de stress om mijn motorfiets lange tijd in een werkplaats te laten staan. Maar afgezien van die uitdaging, een paar vragen...

  • Ik begrijp dat dit waarschijnlijk een afdichting is op de pompas of behuizing die koelvloeistof lekt. Hoe komt de koelvloeistof precies van de lekkage naar het weep hole? Is er een soort lege ruimte tussen de pomphuizing en de buitenwand van de carterpan? Mijn motorfiets is te nieuw om in te springen en de carterpan te verwijderen om even te kijken, vooral als hij toch al naar de dealer gaat. Ik ben gewoon heel benieuwd wat er binnenin gebeurt. Wat is het pad van de lekkage van bron naar weep hole? Ik heb de weep hole-assemblage op het BMW-onderdelendiagram gezien, maar het is gewoon niet logisch voor mij.

  • Hoe erg is dit probleem? Ik neem aan dat mijn motorfiets aan de grond staat totdat ik het probleem kan oplossen. Maar ik ga altijd uit van het ergste! Omdat ik niet genoeg weet over hoe de lekkende vloeistof precies kan reizen, ga ik ervan uit dat het ergste risico de mogelijkheid is van kruisbesmetting van olie en koelvloeistof. Ik heb veel, veel berichten gelezen van verschillende generaties modellen van BMW en andere motoren, zelfs auto's, die dit probleem al tientallen jaren hebben. In de meeste gevallen blijven mensen met hun voertuig rijden/rijden totdat een reparatie kan worden gepland. Kan ik op mijn motorfiets rijden voordat dit is opgelost of is het beter om hem te parkeren? Het is duidelijk geen groot lek, want het zijn maar een paar druppels na de rit en dan komt er niets meer uit. Maar... het is nog steeds een lek, dus ik ben bezorgd dat ik de dingen erger maak.​
Ik ben op zoek naar feedback van het type "wat zou je doen", naast een beter begrip van de interne werking die tot de lekkage leidt. Bedankt!
 
#2 ·
Mijn motor begaf het net toen ik mijn motorfiets naar binnen bracht voor de terugroepactie van de distributiekettingspanner. Er lag een duidelijke plas koelvloeistof onder de motor toen ik hem bij de dealer parkeerde. De monteur van de dealer bevestigde de storing en adviseerde om niet verder met de motor te rijden. Hij zei dat er een kans is dat olie en koelvloeistof zich vermengen en de pomp defect raakt. Dus liet ik mijn motorfiets daar achter, omdat ze niet alle onderdelen hadden om de reparatie uit te voeren. De motorfiets stond ongeveer 3 weken bij hen te wachten op een onderdeel uit Duitsland.

Als ik u was, zou ik niet meer met de motorfiets rijden. Zelfs als koelvloeistof en olie niet gaan mengen, weet u niet hoeveel koelvloeistof er uit dat afvoergat lekt. Een plek waar uw achterband door beïnvloed kan worden.
 
#3 ·
In de toekomst is ELKE koelvloeistoflekkage een veiligheidsprobleem. Vooral als de lekkage zich direct voor de achterband bevindt. Koelvloeistof is erg glad.

De olie-waterpomp heeft O-ringen die het begeven. Ik heb dit tot nu toe 2 keer meegemaakt en heb de kans gehad om het probleem zelf aan te pakken, zodat ik kan zien waar de fout zit/zat.

Als je hem terugkrijgt, controleer dan regelmatig de olie en ververs deze als hij er troebel uitziet. Er kunnen resten van de service aanwezig zijn.
 
#4 ·
Vooruitkijkend is ELKE koelvloeistoflekkage een veiligheidsprobleem. Vooral als de lekkage zich direct voor de achterband bevindt. Koelvloeistof is erg glad.

De olie-waterpomp heeft O-ringen die de geest geven. Nadat ik dit tot nu toe 2x heb meegemaakt en het probleem zelf heb aangepakt, kan ik zien waar de fout zit/zat.

Als je hem terugkrijgt, controleer dan regelmatig de olie en ververs hem als hij troebel lijkt. Er kan residu van de service zijn.
Een ding waar ik naar op zoek ben, is het detail achter je tweede alinea... als je het werk zelf hebt gedaan, zou ik er erg in geïnteresseerd zijn om meer te weten te komen over hoe dat eruit ziet.
 
#5 ·
Breng het gewoon naar de dealer en laat het repareren.
 
#9 ·
Misschien krijg ik er spijt van, maar ik duik erin en doe het zelf. De onderdelen besteld. Uiteindelijk zijn de onderdelen goedkoper dan de reiskosten die ik zou maken om de motor daarheen en terug te brengen op de aanhanger, en dat allemaal zonder te weten of ze me toch op garantie gaan bestrijden. De servicemanual is ook onderweg, dus ik heb in ieder geval de procedure en de aanhaalmomenten. Zou leuk moeten zijn, en ik zal meer leren over de motor. En als het weer gebeurt, is het gewoon weer een reparatie in plaats van "weer een rit naar de dealer".
 
#11 ·
Welnu, als het op dit moment iets betekent, toen mijn motorfiets voor onderhoud was volgens mijn bericht hierboven, had ik Akra-headers op de motorfiets. BMW heeft de reparatie van de olie-/waterpomp uitgevoerd.

Waar haal je het servicehandboek vandaan? Geen enkele dealer kan de cd meer bestellen en ik ben er zeker van dat alle overgebleven voorraad die een dealer mogelijk heeft, al is verkocht.
Ik probeer mijn geluk met een van de handleidingen die op ebay worden verkocht. Zal terugkomen om te zeggen of die legitiem zijn of niet. Maar ik zal blijkbaar een oude externe dvd-drive moeten vinden en het stof ervan afblazen 😆
 
#12 ·
Update, een K67 servicehandleiding van eBay geplukt. Het is een perfecte PDF-versie van de handleiding.

De procedure om deze pomp te vervangen is een fluitje van een cent. Heb het nog niet gedaan, dus dat is makkelijk gezegd! Maar eerlijk gezegd ziet het er vrij eenvoudig uit. Alle onderdelen besteld, ik kijk er naar uit! En kijk er zeker naar uit om niet weken/maanden zonder mijn fiets te zitten tijdens een van onze beste rijweersomstandigheden (in het zuiden van de VS... het is hier nu maar "een beetje koel")
 
#16 ·
Het kan wel eens langer duren dan 30 minuten. Hangt af van wat de technicus doet.

Ik heb naar mijn reparatiefactuur gekeken en de technicus heeft uitgebreid werk aan mijn fiets gedaan om de olie/koelvloeistofpomp te vervangen. Hij koos ervoor om de hele uitlaat te laten zakken en het lijkt erop dat hij de radiator heeft verwijderd. Dus ik kreeg een complete olie- en oliefilterwissel en nieuwe koelvloeistof (0,5 gallon). Hij merkte ook op dat 6 van de 8 uitlaatbouten losraakten uit de kop tijdens het verwijderen van de uitlaat. Hij maakte de bouten schoon en plaatste ze terug in de kop. Ik kwam hetzelfde probleem tegen met een van de uitlaatbouten toen ik mijn Akra-headers oorspronkelijk installeerde.

De onderdelenlijst is de olie/koelvloeistofpomp, iets dat een olievoorzieningsset wordt genoemd, uitlaatspruitstukpakkingen, aftapplugpakking, koelvloeistof, oliefilter, olie en iets dat ISA-schroeven wordt genoemd (er werden er 14 gebruikt).
 
#18 ·
Ter info, op de K67 zit de waterpomp in het oliecarter, dus je moet het carter aanraken om hem te vervangen. Om het carter te laten zakken, moet de uitlaat verwijderd worden. Dit is een veel ingewikkelder proces dan op de K46 waar de waterpomp extern is.
Met mijn Akra-headers denk ik dat de oliepan kan worden laten zakken zonder de hele uitlaat te verwijderen; alleen de collectorpijpen. Maar geen twijfel, als de standaard uitlaat op de motor zit, moet de hele uitlaat eraf.
 
#19 ·
Ja, het ziet er niet al te slecht uit. Uitlaat verwijderen, carter verwijderen, en daar zou het moeten zijn. De handleiding schrijft alleen voor dat de pakkingen en de asmoer die het tandwiel vastzet, moeten worden vernieuwd. De rest zou ik opnieuw moeten kunnen gebruiken, als ik meer schroeven of die "assemblage" moet bestellen, dan zal ik dat doen.

Bewerken: en ik heb ook een aangepaste uitlaat (AR), dus het zou voor mij ook gewoon uit het achterste gedeelte moeten glijden in plaats van volledige verwijdering.
 
#21 · (Edited)
Deze pagina geeft een overzicht van alle mogelijke onderdelen, maar volgens het servicehandboek hoeven niet alle onderdelen vernieuwd te worden.

Het servicehandboek stelt dat alleen de pomp, de tandwielmoer voor de pomp en alle O-ringen vernieuwd moeten worden. Ik neem de extra stappen om alle bouten die de pomp vasthouden en de bouten die de carterpan vastzetten (deze zijn hetzelfde) te vernieuwen, maar ik denk dat dat voor de meeste mensen onnodig is. Ik vernieuw op dit moment geen andere onderdelen of bouten, aangezien de motorfiets pas 6000 mijl heeft gereden.
 
#23 ·
Kleine update. Eindelijk alle onderdelen verzameld (mijn schuld dat het zo lang duurde, uitzoeken welke O-ringen vervangen moesten worden, maar ik maak een receptenlijst voor toekomstige doe-het-zelvers).

Dit weekend begonnen met de reparatie en het ging als een trein. Dacht dat ik het misschien zelfs af zou kunnen maken.

Ik haalde de nieuwe pomp uit het kleine vetzakje (ik had alleen gecontroleerd of hij was aangekomen, maar had hem nog niet uit de zak gehaald). Toen merkte ik dat BMW me een verfrommeld stuk stront had gestuurd.

Ook een paar foto's van achter de carterpan, voor het geval iemand zich afvroeg wat daar gaande is. Meer volgt. Wacht alleen nog op een reactie van BMW over een vervangende pomp voor de vervangende pomp.
 

Attachments

#29 ·
Korte update...

Het werk is voltooid, de motorfiets is weer in elkaar gezet en afkloppen, tot nu toe goed na het eerste weekend rijden. Niet meer druppelen. Ik heb zelfs mijn nieuwe witte koelvloeistofleidingen tijdens het proces geïnstalleerd. Zelfs cooler met de kuipdelen erop, omdat ze er maar een beetje uitsteken.
Image
Image


De "how-to" hiervoor is in behandeling. De meeste mensen zullen voorlopig een dealer vragen om deze reparatie te garanderen, dus het kan even duren voordat het echt nuttig is. Ik neem er de tijd voor en misschien maak ik ook een video.

Maar in de tussentijd wilde ik dit delen als stof tot nadenken, wat allemaal alleen maar bevestigt wat @bennymx eerder heeft gezegd over dit koelvloeistoflek.

Dit is de pomp
Image


Draai hem om en je hebt deze kleine poorten, de grotere poort aan de linkerkant is de olie-opname, de o-ring poort aan de rechterkant is de olie "uit" naar de motor.
De kleinere met het kleine gaatje/kanaal erin is wat ik de "koelvloeistoflekdetectie-aftappoort" noem, omdat dat de enige reden is dat hij er is.
Image


De olie-opnamesnuit en de aftappoort zijn een zeer geavanceerde plastic vorm, waarvan de bovenkant verbinding maakt met de inlaat- en lekdetectiepoorten. De onderkant is de olie-opnamesnuit en de lekdetectiepoortuitgang (het deel dat je kunt zien als je onder je motorfiets kijkt).
Image


Het ziet er zo uit als alles is aangesloten
Image


Reden voor de post is: WTF BMW.

WTF.

Waarom al die moeite om dit foutdetectiesysteem te ontwikkelen in plaats van HET PROBLEEM met de pomp OP TE LOSSEN. Is het een probleem met het merk van de pomp? Is het een probleem met de fabricage of installatie? Het is waarschijnlijk een probleem met de manier waarop de as en de afdichtingen zijn gemonteerd, maar je kunt de pomp niet eens uit elkaar halen om de bron van het lek te observeren.

Daarom vervangen ze gewoon het hele ding.

Het is een domme en teleurstellende zaak om eerlijk te zijn.

Ik kijk er niet naar uit om dit opnieuw te doen, maar ik wed dat ik het wel zal doen gezien de rapporten over storingen in de community. Er is geen officiële terugroepactie (voor zover ik weet), waarschijnlijk omdat er momenteel geen oplossing is. Het gaat tenminste de volgende keer sneller.
 
#30 ·
Korte update...

Het werk is voltooid, de motorfiets is weer in elkaar gezet en afkloppen tot nu toe goed na het eerste weekend van rijden. Niet meer druppelen. Ik heb zelfs mijn nieuwe witte koelvloeistofleidingen tijdens het proces geïnstalleerd. Zelfs cooler met de kuipen erop omdat ze er maar een beetje uitpieken.
View attachment 226209 View attachment 226208

De "how-to" hiervoor is in behandeling. De meeste mensen zullen voorlopig een dealer vragen om deze reparatie te garanderen, dus het kan even duren voordat het echt nuttig is. Ik neem er de tijd voor en maak misschien ook een video.

Maar in de tussentijd wilde ik dit delen als stof tot nadenken, wat alleen maar bevestigt wat @bennymx eerder heeft gezegd over dit koelvloeistoflek.


Dit is de pomp
View attachment 226204

Draai hem om en je hebt deze kleine poorten, de grotere poort aan de linkerkant is de olie-opname, de o-ring poort aan de rechterkant is de olie "uit" naar de motor.
De kleinere met het kleine gaatje/kanaal erin is wat ik de "koelvloeistoflekdetectie-afvoeraansluiting" noem, omdat dat de enige reden is dat hij er is.
View attachment 226205

De olie-opnamesnuit en de afvoeraansluiting zijn een zeer geavanceerde plastic vorm, waarvan de bovenkant verbinding maakt met de inlaat- en lekdetectiepoorten. De onderkant is de olie-opnamesnuit en de lekdetectiepoortuitgang (het deel dat je kunt zien als je onder je motorfiets kijkt).
View attachment 226206

Het ziet er zo uit als alles is aangesloten
View attachment 226207


Reden voor de post is: WTF BMW.

WTF.

Waarom al die moeite om dit storingsdetectiesysteem te ontwikkelen in plaats van HET PROBLEEM met de pomp OP TE LOSSEN. Is het een probleem met het merk van de pomp? Is het een probleem met de fabricage of installatie? Het is waarschijnlijk een probleem met de manier waarop de as en de afdichtingen zijn gemonteerd, maar je kunt de pomp niet eens uit elkaar halen om de bron van het lek te observeren.

Daarom vervangen ze gewoon het hele ding.

Het is een domme en teleurstellende zaak om eerlijk te zijn.

Ik kijk er niet naar uit om dit opnieuw te doen, maar ik durf te wedden dat ik het wel zal doen gezien de rapporten van de gemeenschap over storingen. Er is geen officiële terugroepactie (afaik) waarschijnlijk omdat er momenteel geen oplossing is. Het gaat tenminste de volgende keer sneller.
Weet niet zeker of dit waar is of niet. De monteur van de dealer zei dat BMW de olie/waterpomp heeft herzien vanwege de storingen. Wie weet. Hopelijk nemen ze geen aanwijzingen van BMW AG, waar ze het probleem met de pakking van de oliefilterbehuizing nooit hebben kunnen oplossen/verhelpen, of de elektrische waterpomp die in sommige van de inline 6 motoren wordt gebruikt, nooit hebben kunnen repareren.
 
#42 · (Edited)
Dus, even kort... Van deze link is het makkelijker om te zeggen wat je niet nodig hebt. Je hebt #s 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 NIET nodig. De pomp komt met het rondsel eraan. Dat is balen, want het moet verwijderd worden tijdens de installatie van de pomp. Zorg ervoor dat je de moer vernieuwt, want deze is theoretisch eenmalig te gebruiken. Moeren en bouten en o-ringen die je bestelt, kunnen andere kleuren of stijlen hebben dan die van de motorfiets afkomen. Dat is oké. Zolang je het onderdeelnummer matcht met het onderdeel en de maat klopt, zit je goed. Van deze link heb je #s 4 & 7 WEL nodig. Deze leiding wordt uit het blok verwijderd om toegang te krijgen tot een carterbout, of maakt in ieder geval alles VEEL gemakkelijker als deze uit de weg is. Je verwijdert bout #6 in deze foto om de leiding los te maken voordat je hem uit het blok haalt, maar je hoeft alleen bout #4 te vervangen volgens de handleiding. Gebruik schroefdraadborgmiddel op #6 volgens de handleiding. Van deze link heb je veertien (14) #4 NODIG, evenals #s 3 & 5 (of gebruik je favoriete vloeibare pakking voor de oliepan die geschikt is voor de S1000RR). Afgezien van losse items, zoals als je de OEM-uitlaat hebt, wil je misschien de pakkingen of iets dergelijks vervangen, dat valt buiten de scope en moet je zelf bepalen. Maar ik denk dat dat het zo'n beetje is. Olie, oliefilter, koelvloeistof, gereedschap, etc. Maak onderweg veel foto's ter referentie. Het past allemaal in elkaar als Lego's. Je moet gewoon de tijd nemen.
 
#43 ·
Dus, even kort...
Van deze link is het gemakkelijker om te zeggen wat je niet nodig hebt. Je hebt #s 3, 7, 8, 9 of 10 NIET nodig.
De pomp wordt geleverd met het rondsel bevestigd. Dat is balen, want het moet verwijderd worden tijdens de installatie van de pomp. Zorg ervoor dat je de moer vernieuwt, want deze is theoretisch eenmalig te gebruiken.

Moeren en bouten en o-ringen die je bestelt, kunnen andere kleuren of vormen hebben dan die van de motorfiets afkomen. Dat is oké. Zolang je het onderdeelnummer matcht met het onderdeel en de maat klopt, zit het goed.

Van deze link heb je #s 4 & 7 WEL nodig. Deze leiding wordt uit het blok verwijderd om toegang te krijgen tot een carterbout, of maakt in ieder geval alles VEEL gemakkelijker als deze uit de weg is. Je verwijdert bout #6 in deze foto om de leiding los te maken voordat je hem uit het blok haalt, maar je hoeft alleen bout #4 te vervangen volgens de handleiding. Gebruik schroefdraadborgmiddel op #6 volgens de handleiding.

Van deze link heb je veertien (14) #4 NODIG, evenals #s 3 & 5 (of gebruik je favoriete vloeibare pakking voor de oliepan die geschikt is voor de S1000RR).

Afgezien van losse items, zoals als je de OEM-uitlaat hebt, wil je misschien de pakkingen of iets dergelijks vervangen, dat valt buiten de scope en moet je zelf identificeren.

Maar ik denk dat dat het zo'n beetje is. Olie, oliefilter, koelvloeistof, gereedschap, etc. Maak onderweg veel foto's ter referentie. Het past allemaal in elkaar als Lego's. Je moet gewoon de tijd nemen.
Bedankt voor de uitwerking man, helpt enorm. Ik zal waarschijnlijk het onderdeel bestellen en het zelf proberen. BMW heeft me hiervoor ongeveer $1000 geciteerd
 
#44 ·
Het is ook vermeldenswaard dat er licht gebruikte pompen op eBay beschikbaar zijn voor veel minder dan nieuw. Dat is natuurlijk een risico, maar aangezien we met een ontwerpfout te maken hebben, is het als een doos bonbons of ze nu nieuw zijn en niet lekken of gebruikt en niet lekken (nog). Tenzij ze het interne ontwerp van nieuwere eenheden hebben verbeterd, maar dat is niet te zeggen.
 
#46 ·
De mijne lekt, maar het is minimaal, misschien af en toe een druppel. Wanneer zou u de pomp moeten vervangen?
De manier waarop het is ontworpen, is het afvoergat als een indicator van een storing. Als je ziet dat het druppelt, moet de pomp worden vervangen. Het wordt ook alleen maar erger en je riskeert het mengen van olie en koelvloeistof.
 
#47 · (Edited)
Raadpleeg de servicehandleiding voor gedetailleerde stappen en afbeeldingen, koppelwaarden, enz. Zorg ervoor dat u alle bouten en moeren voor eenmalig gebruik (voornamelijk de carterbouten, olie-retourbouten, kleine moer op het pomprandwiel) vervangt en alle getroffen ringen vervangt. Ik heb hier een onderdelenlijst gemaakt.

Stappen zijn in principe
1. Til de motorfiets op een achterstandaard
2. Olie en koelvloeistof aftappen
3. De olie-retourleiding los- en afkoppelen (om toegang te krijgen tot die voorste/midden carterbout)
3.a. Verwijder de koelvloeistofleiding en de aansluiting op de pomp, net boven de zijstandaard (iirc kunt u dezelfde tool gebruiken die u gebruikt om de vooras te verwijderen)
4. Haal de motorfiets van de middenstandaard en plaats hem op de zijstandaard
5. Verwijder het carter (verwijder bouten, gebruik dan langzame, constante druk, zoals van een vloerhefboom om het carter van de OEM-lijm af te "halen"... WEES VOORZICHTIG DAT UW MOTORFIETS NIET VALT, AANGEZIEN U DRUK TOEVOEGT VAN ODD HOEKEN TERWIJL U DIT DOET)
6. Retourleidingen in het carter verwijderen
7. Moer op het pomprandwiel verwijderen, randwiel verwijderen, let op en probeer de kettingpositie niet te veranderen en stoot deze niet van het bovenste randwiel af, anders is er meer werk om het te repareren... niet zo'n probleem omdat het op zijn plaats blijft)
8. Pompbouten verwijderen, dan pomp verwijderen. De pomp is nog steeds verbonden met de motorfiets via een aanvoerleiding. U kunt de pomp niet naar achteren trekken om de leiding eerst te verwijderen, deze raakt de behuizing. U moet de pomp rond de aanvoerleiding draaien (het is slechts een pijp en pakking die in de pompinlaat gaat, dus hij zal draaien), de pomp uit het carter draaien, dan kunt u hem eruit halen en de pomp en aanvoerleiding extraheren. Let er gewoon op hoe u hem eruit hebt gedraaid, zodat u het omgekeerde kunt doen tijdens het opnieuw installeren
9. Als u een paar mijlen (> 10k) hebt gereden, wilt u misschien het originele tandwiel behouden, omdat de tanden versleten zullen zijn om overeen te komen met de ketting. Als u minder mijlen hebt gereden, kunt u besluiten om het tandwiel te vervangen door een nieuwe, maar ververs de olie 1000 mijl na het werk, zoals u zou doen met een inloopbeurt, voor het geval er kleine metalen stukjes uit de passing en het inlopen van het nieuwe tandwiel komen)
10. Opnieuw installeren is het omgekeerde van de bovenstaande stappen

Het carter opnieuw installeren
Zodra de pomp opnieuw is geïnstalleerd en alle onderdelen weer op hun plaats zitten, reinigt u de carter-oppervlakken grondig om alle oude pakking te verwijderen en brengt u vervolgens een zeer kleine, dunne kraal kit aan in het midden van het carter-oppervlak, waarbij u de binnenlijn rond de boutgaten volgt. Het moet ongeveer 1 mm breed zijn, dus ga langzaam. Het zal niet op u drogen.
VOORZICHTIG de oppervlakken op elkaar plaatsen, vervolgens vastschroeven en vastdraaien door de stappen in de servicehandleiding te volgen. Het plaatsen van de pan en het samenvoegen van de oppervlakken kan een uitdaging zijn. En als je het verknalt, moet je de pakking opnieuw schoonmaken/aanbrengen. Maar dat is oké. Eén tube is TONNEN pakking, dus als het gebeurt, gebeurt het. Ga gewoon langzaam en het komt er perfect uit.
WACHT 24 UUR TOT DE PAKKING IS UITGEHARD VOORDAT U MET OLIE VULT.
Controleer vervolgens op statische lekken. Als er geen lekken zijn, ga dan verder met het bijvullen van de koelvloeistof.
Als u geen lekken ziet tijdens het starten van uw koelvloeistof, is dat een goed teken.
Doe ten slotte een volledige warmtecyclusstart en -stop en controleer op lekken.

Mijn enige probleemgebied voor lekken was de oliekoeler-retourleiding, die werd verwijderd om toegang te krijgen tot de carterbout. Ik moet de herinvoeging hebben verknald en de pakking hebben verdraaid. Ik heb de pakking bij de volgende olieverversing vervangen en mijn kleine lek verdween. Is nu 3000 mijl solide.

Ik heb een heleboel foto's geüpload, in willekeurige volgorde, maar ze zouden toch nuttig moeten zijn voor deze map. Er zit wat extra spul in omdat ik ook mijn koelvloeistofslangen heb vervangen toen ik dit werk deed.

Ik heb een video geüpload die laat zien hoe je de pomp uit het carter verwijdert (en opnieuw installeren is gewoon de omgekeerde richting om terug te gaan). Het is slechts een kort fragment van het verwijderen van de pomp, zodat u kunt zien hoe hij eruit komt. Ik heb meer video's, maar dat is de meest relevante. De rest zijn gewoon domme video's van mij die bouten verwijderen, want dat is alles wat het werk echt is.