BMW S1000RR Forum banner

2020 RR water in zekeringkast probleem (motor start niet, dashboard gaat niet aan)

1 reading
29K views 31 replies 21 participants last post by  info  
#1 ·
Onlangs is mij een probleem bekend geworden. Ik heb 2 bevestigde gevallen waarin dit gebeurt. Er zit een zekeringkast onder de bestuurdersstoel. Naast de hoofdzekering van 40A. Er zit een 15A en 7,5A zekering in. Hij is naar beneden gericht. De houder waarin hij klikt, heeft geen gaten. Dus uiteindelijk sijpelt er water binnen door regen of het wassen van de motor en vult zich. Dan raakt het de zekeringen en sluit ze kort. Je komt dus in feite vast te zitten. Je hebt reservezekeringen nodig als ze doorgebrand zijn. En het verstopt en corrodeert de aansluitingen daarbinnen. Dit is geen officiële BMW-mededeling. Ik geef de info gewoon door aan iedereen met de nieuwe motor. Je wilt niet dat dit gebeurt als je onderweg bent en ver van hulp. Misschien is het een idee om het af te dichten met siliconen of wat diëlektrisch vet in te doen. Misschien zelfs een paar kleine gaatjes in de bodem maken om water af te voeren als het er toch in komt. Niet laten vollopen. Deze foto's zijn van mijn motor. Waar geen water in zit.

#4 ·
Dat is zorgwekkend, wat heb je gedaan om te voorkomen dat er water in komt?
Ik heb nog niets gedaan. Maar ik denk dat ik wat diëlektrisch vet rond de rubberen afdichting zal aanbrengen. Misschien ook wat kleine gaatjes in elke hoek van de onderste dop maken. Om water te laten weglopen. Maar niet toe te laten. Ik denk dat in dit geval. Kleine gaatjes in elke hoek zullen helpen om het af te voeren en het niet te laten vullen. Er komt geen water van onderen in. Het komt van bovenaf.

#6 ·
Nee. Dat is het punt. Het sluit niet af. Het is niet zo dat er veel water in komt. Maar na verloop van tijd, als het er eenmaal in zit, kan het nergens meer heen. Dus het vult zich totdat het de zekeringen raakt en ze kortsluit. Dus diëlektrisch vet op de afdichting en afvoergaten in de bodem zal het oplossen.

#15 ·
Natuurlijk rijden we in de regen. Een slecht ontworpen zekeringhouder die water verzamelt en zekeringen kortsluit, is echter slechts een ander voorbeeld van niet zo geweldige Duitse techniek! Ja, ik weet het...moeilijk om aan elk scenario te denken.

#16 ·
Dit is weer een reden waarom ik mijn RR niet met een hogedrukreiniger schoonmaak. De andere reden zijn de M Sport-stickers, vooral in het achterste gedeelte, die vrij kwetsbaar zijn. Ze lijken niet te zijn afgedicht onder een blanke laklaag. Sommige randen beginnen los te laten en BMW heeft ermee ingestemd ze te vervangen. Dit is het enige probleem dat ik heb gehad en het is slechts mild cosmetisch.

#20 ·
De stekker heeft afdichtingen op de pinnen. Er zou geen water in moeten komen, maar dat gebeurt wel.
Het zou ook O-ringen moeten hebben bij elk toegangspunt voor de draden. Vroeger ontwierp ik elektronicaverpakkingen voor gebruik buitenshuis en in industriële omgevingen waar er "afspoel"-problemen waren (waar apparatuur met een hogedrukslang wordt schoongemaakt), en op elke connector moesten we deze specificeren aan de leverancier zodat elk draadtoegangspunt de juiste O-ring had voor de specifieke draaddikte die op dat punt de connector binnenkwam (je kunt een willekeurig aantal verschillende draaddiktes gebruiken op een connector - klein voor data en groot voor stroom), en ervoor zorgen dat alle lege poorten een stekker hadden die ervoor was gespecificeerd. Misschien is BMW het vergeten of misschien heeft dat type connector geen O-ringen in de draadtoegangspoorten. In beide gevallen een fout om die connector te gebruiken.

• Like
Reactions: Alexanderss
#27 ·
Is dit waterprobleem al aan BMW gecommuniceerd? Grote fout van BMW.
Ik heb AG direct op de hoogte gebracht van al deze dingen. Valt in dovemansoren. Het is geen probleem tenzij ze het er een vinden en het wijdverspreide problemen moet veroorzaken. Zelfs dan is het alsof je bloed uit een steen krijgt.

#29 ·
weet je wat de 15a zekering doet, de mijne is kapot en blaast elke keer als ik hem vervang
Deze zekering in de K67 is verantwoordelijk voor 5 items.

Koop een GS911 en kijk welke foutcodes er zijn. Er is iets kortgesloten met aarde waardoor de zekering doorbrandt.